Zaterdag 9 sept: Montreal

10 september 2023 - Montreal, Canada

Gisteren gaf Montreal ons niet een heel goede eerste indruk. Veel wolkenkrabbers en erg rommelig. Er wordt hier veel gebouwd en overal zijn ze met de weg bezig.
Vanochtend hebben we besloten tickets voor de hop on hop off bus te kopen, omdat de dingen die we wilden zien best ver uit elkaar liggen.

Zodra we in de bus zitten, horen we meteen dat onze eerste stop, Mont Royal, niet door kan gaan. Het park is dit weekend afgesloten ivm een wielerwedstrijd. Helaas.
Dit park/heuvel zou een mooi uitzicht over de stad moeten geven. Alles wat er gebouwd wordt, mag ook niet hoger dan 230 meter zijn, zodat je vanaf Mont Royal altijd over de stad kan blijven kijken.

Onderweg krijgen we wel een aardig beeld van de stad. We stellen onze eerste indruk bij. Montreal heeft een heel gezellig oud gedeelte en tussen alle wolkenkrabbers vind je vele verrassingen, zoals gezellige pleinen, mooie kerken (stad van 100 torens), muurschilderingen en kleine oude panden.
Het contrast tussen oud en nieuw is heel bijzonder.

Ook hier hebben we de Basilica Notre Dame bezocht. Dit is de grootste Basiliek van Canada en alleen de koepel van de Sint Pieter in Rome is groter.
Verder lekker buiten van het mooie weer genoten.
Dit verhaal schrijf ik op de rooftop van ons hotel, heerlijk in de zon.

Montreal heeft ook nog een ondergrondse stad. Hier zijn veel winkels te vinden, maar de routes worden ook veel gebruikt als er in de winter sneeuw ligt. Zo kun je toch makkelijk lopend naar bijvoorbeeld je werk.
We waren van plan hier ook te kijken, maar het stond niet boven aan ons lijstje en is er niet van gekomen.

1. Fred en Renaat:
    10 september 2023
    Leuk om jullie reis avonturen te lezen, zo krijgen wij er ook een beetje een indruk van.