Maandag 11 sept: Quebec

12 september 2023 - Quebec, Canada

Het hotel in Quebec bestaat uit twee gebouwen. Eén met de receptie, het restaurant en een aantal kamers en aan de overkant van de straat nog een gebouw met meerdere kamers. Wij zitten aan de overkant in een sfeervolle kamer met kitchenette en een gigantische badkamer. Waar eindelijk de wc op normale hoogte hangt. Bij alle andere zat zelfs ik bijna met m'n knieën op de grond😀
En Rob hoeft niet op z'n knieën onder de douche want er is een heerlijke regendouche.

Vanochtend scheen de zon al een beetje. Dat werd alleen maar meer. We treffen het vandaag weer.
Quebec is een geweldig mooie stad. Het heeft zo'n 530.000 inwoners, maar voelt zeker niet zo. Er is vrijwel geen hoogbouw.
Het historische centrum is ontstaan in 1608 en is één van de best bewaarde koloniale steden ter wereld. Het is de enige ommuurde stad van Noord Amerika.

Wij hebben alleen het historische gedeelte bekeken: veel kleine straatjes en nog veel meer trappen.
Om 12.00 uur klonk er een kanonsschot, terwijl we om de citadel liepen.

Het Chateau Frontenac is een van de eerste hotels die door de Canadese  spoorwegmaatschappij werd opgericht in 1893.  De spoorwegmaatschappij probeerde door het oprichten van luxe hotels het spoorwegverkeer een stimulans te geven.

Het hotel was ook de plaats waar de Conferentie van Quebec in 1943 werd gehouden, waar Winston Churchill en Franklin D Roosevelt verschillende strategieën voor het verdere verloop van de Tweede Wereldoorlog bespraken.