Woensdag 6 sept: Niagara Falls

7 september 2023 - Niagara Falls, Canada

Als we wakker worden en de gordijnen open doen, worden we getrakteerd op een mooie zonsopkomst.
Voor vandaag hebben we een tour geboekt om de Niagara Falls van dichtbij te ervaren.
Om 10.00 uur worden we verwacht bij de Skylon Tower.
Met de lift gaan we naar boven en hebben 360 graden uitzicht over alle drie de watervallen: Horseshoe fall, American fall en Bridal fall en ook de stad. Mooi om te zien. Vooral omdat het vandaag wederom zonnig (en heel warm) is.
Daarna lopen we met de groep (totaal 10 personen) en de gids naar de locatie waar we vlak naast en achter de Horseshoe fall kunnen komen. Gekleed in een blauwe regenponcho genieten we van de enorme hoeveelheid water die er naar beneden komt: ongeveer 166 miljoen liter water per minuut.

Circa 28% van het zoet water oppervlakte van de wereld betreft de Niagara Falls. Dit is afkomstig van vijf grote meren, waarvan er drie tot de grootste van de wereld behoren.

Vanuit onze hotelkamer zien we een dam. Deze is gebouwt omdat de Horseshoe fall zich "verplaatste", ongeveer een meter per jaar. Door deze dam is dat nog maar 3 cm per jaar. De dam wordt alleen in de winter gesloten omdat er dan minder toeristen zijn.

Na de "Journey behind the falls" lopen we weer helemaal naar de andere kant om vervolgens in een rode regenponcho op de boot te stappen en langs de American en Bridal falls te varen, om zo dicht mogelijk bij de Horseshoe fall te komen.
Een geweldige ervaring.

Vanmiddag zijn we nog naar een grote supermarkt gereden om vooral veel drinken, fruit en yoghurt te kopen.
Het is verbazingwekkend wat er hier op de menukaart voor breakfast staat: steaks, gebakken aardappelen, etc. Niet voor ons...